Zrealizowana w 2024 r. inwestycja drogowa przez Gminę Rypin „Przebudowa drogi gminnej nr 120316C Sadłowo-Stępowo od km 3+435 do km 4+663”.
Długość przebudowanej drogi: 1,228 km.
Koszt wykonania robót budowlanych związanych z dokonaniem przebudowy łącznie z kosztami pełnienia nadzoru inwestorskiego: 1.716.675,25 zł.
Na realizację zadania Gmina Rypin pozyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 1.030.005,00 zł, co stanowi 60% kosztów zadania.
Początek zrealizowanego odcinka, czyli w km 3+435, to połączenie (skrzyżowanie) z drogą wojewódzką nr 5630 Rypin-Żuromin.
Koniec zrealizowanego odcinka, czyli w km 4+663, to połączenie (skrzyżowanie) z drogą gminną nr 120319C Dylewo-Kwiatkowo-Stępowo.
Przed dokonaniem przebudowy droga posiadała bardzo zniszczoną nawierzchnię twardą wykonaną w technologii powierzchniowego utrwalenia emulsją asfaltową i grysami. Szerokość jezdni była zmienna i wynosiła od ok. 450 cm do ok. 500 cm. Stan techniczny nawierzchni był bardzo zły. Nawierzchnia na całej długości jezdni była zdeformowana, z licznymi wybojami, zadoleniami, spękaniami, ubytkami. Pobocza gruntowe, przeważnie zaniżone lub zawyżone wysokościowo. Zamulone i zanieczyszczone rowy odwadniające oraz zawyżone pobocza gruntowe uniemożliwiały właściwe odwodnienie drogi.
Wykonano następujący zakres podstawowych robót budowlanych:
1. Wykonano poszerzenie jezdni do 5,00 m. W miejscu poszerzenia w korycie ułożono nową konstrukcję pod planowaną nawierzchnię z warstwy odcinającej z piasku i z warstwy kruszywa łamanego.
2. Wykonano nową nawierzchnię jezdni na szerokości 5,00 m (w tym w miejscu poszerzenia) z betonu asfaltowego. Nowa nawierzchnia miejscami składa się z trzech warstw:
1) warstwa wyrównująca ułożona w miejscach największych lokalnych nierówności w starej jezdni oraz na poszerzeniu,
2) warstwa wiążąca grubości 3 cm ułożona na całej szerokości jezdni,
3) warstwa ścieralna grubości 3 cm ułożona na całej szerokości jezdni.
W ten sposób uzyskano dwa pasy ruchu pojazdów o szerokości po 2,50 m każdy.
3. Wykonano zjazdy bitumiczne do nieruchomości przyległych.
4. W obrębie bardziej zwartej zabudowy miejscowości Stepowo, przy szkole podstawowej, pobudowano chodnik o szerokości 200 cm na długości 194 mb. Chodniki z kostki betonowej.
5. Wyznaczone zostały 2 przystanki komunikacyjne. Przy przystankach komunikacyjnych wykonano perony z kostki betonowej.
6. Wykonano pobocza wzmocnione kruszywem łamanym.
7. W ramach zapewnienia odpowiedniego odwodnienia korpusu drogowego odtworzone zostały istniejące rowy odwadniające (przydrożne). Pierwotne rowy zostały zamulone, wypełnione materiałem mineralnym, zarośnięte, z liczną ilością przeszkód poprzecznych na kierunku spływu wód. Zapewnione zostało odpowiednie powierzchniowe odwodnienie korpusu drogowego za pomocą wykonanych pochyleń podłużnych i poprzecznych do istniejących odtworzonych rowów odwadniających. W ten sposób zapewnione zostało odpowiednie odwodnienie korpusu drogowego na całej długości zrealizowanego odcinka.
8. Wprowadzone elementy przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i wpływające na zarządzanie prędkością:
1) wykonano nowe oświetlenie drogowe na odcinku przebiegającym przez obszar zabudowany miejscowości Stępowo, w tym na odcinku przy terenie szkoły podstawowej,
2) w obrębie obszaru zabudowanego, przy terenie szkolnym, pobudowano wyniesiony próg zwalniający o nawierzchni z kostki betonowej,
3) na wyniesionym progu zwalniającym wyznaczono przejście dla pieszych, przejście podkreślone oznakowaniem aktywnym,
4) przed wjazdem w obręb obszaru zabudowanego pobudowano wyspę wjazdową,
5) wprowadzono oznakowania lokalnie ograniczające prędkość,
9. Wykonane zostały pozostałe elementy oznakowania poziomego (linie segregacyjne, linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) i pionowego (pionowe znaki drogowe) zgodnie z zatwierdzona nową organizacją ruchu drogowego.